Book description:
Po brutalnej rozprawie z podziemiem niepodległościowym, legalną opozycją, a także przeciwnikami we własnych szeregach, władze komunistyczne skupiły się na szeroko rozumianej sowietyzacji społeczeństwa. Po walce zbrojnej, po walce politycznej, przyszedł czas na walkę psychologiczną - walkę o umysły Polaków. Miała spowodować w społeczeństwie trwałe zmiany. W okresie stalinowskim stopień działań propagandowych, które miały przekonać ludzi do nowego ustroju, zaangażować ich w przebudowę życia społecznego i zachęcić do wytężonej pracy na rzecz państwa osiągnął niewyobrażalny wręcz poziom. Bez większego ryzyka można przyjąć, że nie było w Polsce grupy zawodowej czy społecznej, która nie byłaby poddania próbom politycznej indoktrynacji. Propaganda była wszechobecna i totalna. Władze oddziaływały na ludzi za pomocą słowa drukowanego, obrazu i dźwięku, przy czym nie dopuszczały myśli, że społeczeństwo będzie jedynie biernym odbiorcą działań propagandowych. System wymagał pełnej afirmacji, współuczestnictwa, entuzjazmu i aktywnego udziału w budowaniu nowego porządku. Zasadne zatem staje się pytanie, czy oddziaływanie propagandowe było skuteczne, czy udało się zsowietyzować społeczeństwo i stworzyć „nowego człowieka”?
Fragment książki
Paweł Szulc (ur. 1976 r.) - dr nauk humanistycznych, pracownik Oddziałowego Biura Edukacji Publicznej IPN w Szczecinie. Jego zainteresowania badawcze obracają się wokół zagadnień propagandy PRL i funkcjonowania środków masowego przekazu w Polsce Ludowej. Opublikował m.in. książkę Zniewolony eter. Polskie Radio Szczecin w latach 1945-1989, Szczecin 2012.