Book description:
Autorka potraktowała filmy dokumentalne powstałe w okresie popaździernikowej odwilży jako źródło historyczne do nakreślenia obrazu społecznych problemów i patologii lat 1956-1958. Częściej zdarza się, że twórca filmowego lub radiowego dokumentu korzysta z wiedzy historyka. W tym wypadku historyk sięgnął po obrazy filmowe czarnej serii", stworzone w krótkim okresie rozluźnienia zakazów komunistycznej cenzury.
Contents:
1. „Czarna seria” na tle przekształceń polskiego filmu dokumentalnego po II wojnie światowej
1.1. Dokumentalistyka polska w latach 1945-1955 (nurty, przeobrażenia, style)
1.2. „Nowe spojrzenie” - rys historyczny kanonu „czarnej serii” (1955-1959)
1.3. „Czarne impresje” - kontynuatorzy „czarnej serii” i jej wpływ na kondycję polskiego dokumentu
2. „Ludzie z pustego obszaru” - filmowy portret patologii społecznych
2.1. Alkoholizm
2.2. Prostytucja
2.3. Chuligaństwo i problemy młodzieży
3. „Czarne ulice” - problemy materialne i mieszkaniowe polskich miast i wsi
3.1. Obraz Warszawy
3.2. Obraz polskiej prowincji
Zakończenie
Noty biograficzne
Wykaz skrótów
Bibliografia
Indeks osób